Veelgestelde vragen

in tijden van corona

Op deze pagina krijg je antwoord op veelgestelde vragen i.v.m. de sluiting door het coronavirus. 

We houden je daarnaast op de hoogte via een tweewekelijkse nieuwsbrief en social media (Facebook, Twitter, Instagram). Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur dan een mail naar klantenservice@BplusC.nl of bel 0900 23 23 000. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 10.00-16.00 uur (gebruikelijke belkosten).

Algemeen

Kan ik BplusC bellen met vragen over de bibliotheek, mijn les of een evenement? 
Ja, dat kan. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 10.00-16.00 uur (gebruikelijke belkosten).

Vragen over lessen & cursussen

1. Gaat mijn les of cursus door?
Lessen en cursussen gaan, in overleg met de docent, door. Docenten geven bijv. onlineles via Zoom. Heb je nog niets van de docent gehoord? Stuur een mail naar cursus@BplusC.nl.

Vragen over de bibliotheek

1. Is de bibliotheek open?
Nee, alle BplusC-locaties zijn gesloten. Het is wel mogelijk via de boekenafhaalservice boeken te bestellen en op afspraak af te halen in bibliotheek Nieuwstraat, Stevenshof, Merenwijk, Het Gebouw en Leiderdorp. Ook is het mogelijk om digitaal door te lezen! We zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 16.00 uur via 0900 23 23 000 (gebruikelijke belkosten) of per mail via klantenservice@BplusC.nl

2. Hoe kan ik e-books lenen?
Met je bibliotheekabonnement kun je gratis e-books lenen. Hiervoor moet je je eenmalig registreren bij de online bibliotheek. Bij het registreren kun je kiezen voor inloggen via pasnummer of e-mail. Het beste is inloggen met pasnummer. Onze pasnummers beginnen met 710. Je wachtwoord is je geboortedag en -maand, bijv. 1 januari wordt 0101).

3. Kan ik boeken inleveren?
Boeken kunnen eventueel ingeleverd worden via de inleverbrievenbus van de bibliotheek, locaties met brievenbus:
Nieuwstraat, Stevenshof en Merenwijk. Bibliotheek Het Gebouw en Leiderdorp hebben GEEN boekenbrievenbus. Hier kun je alleen boeken inleveren als je een afspraak hebt voor het afhalen van boeken.

4. Mag ik geleende boeken langer in huis houden?
Als je een boek hebt met een vervaldatum tussen 15 december en 27 april, dan mag je deze langer in huis houden. Deze hebben een nieuwe vervaldatum in maart gekregen. Je vindt de nieuwe vervaldatum in de app van BplusC app

5. Krijg ik geen extra boete als ik de boeken langer in huis houd?
Over de periode van 15 december tot 26 mei wordt geen boete berekend. Als de vervaldatum vóór 15 december is geweest, dan krijg je alleen een boete over de dagen dat we open zijn geweest. 

6. Kan ik boeken verlengen?
Alle materialen zijn automatisch verlengd tot een datum na 26 mei. De nieuwe vervaldatum vind je in de app van BplusC app. Mocht de bibliotheek langer dicht blijven, dan zullen alle uitleningen opnieuw automatisch worden verlengd.

7. Hoe zit het met reserveren van boeken?
Wil je een specifiek boek lezen? Dat kan nu ook via de boekenafhaalservice door het doen van een titelverzoek. Is het aangevraagde boek aanwezig op je afhaallocatie, dan geven we het mee in je boekentasje. Je kunt in de catalogus of BplusC-app zien of het boek aanwezig is in jouw bibliotheek.

Is het boek uitgeleend of alleen aanwezig in een andere bibliotheek? Dan kun je het gratis aanvragen via de knop 'reserveren' in de catalogus. Je krijgt in dit geval apart bericht zodra het gereserveerde boek kan worden afgehaald. 

Per keer kun je maximaal 5 specifieke titelverzoeken doen. Een combinatie kan ook: vraag bijvoorbeeld 2 specifieke boeken aan en laat je voor de rest door onze keuze verrassen.

Het gratis reserveren vervalt, zodra onze bibliotheken weer open mogen.

8. Moet ik een boek inleveren dat is gereserveerd?

Boeken die ingeleverd hadden moeten worden i.v.m. een reservering zijn ook automatisch verlengd tot 26 mei. Je hoeft het boek nu dus niet in te leveren.

10. Waarom is mijn pas geblokkeerd?
Stuur een mail naar klantenservice@BplusC.nl met daarin je naam, telefoonnummer, e-mailadres en pasnummer. We gaan kijken wat de oorzaak van de blokkade is en of we deze kunnen opheffen.

11. Kan ik nog komen studeren in de bibliotheek?
Nee, alle bibliotheken zijn tot nader order gesloten voor publiek.

12. Kan ik hulp krijgen bij mijn belastingaangifte?
Helaas kun je nu niet in de bibliotheek terecht voor hulp bij het doen van je belastingaangifte. In deze handleiding leggen we uit hoe je uitstel kunt aanvragen, zodat we je op een later moment wél kunnen helpen met de aangifte.