Veelgestelde vragen

in tijden van corona

Op deze pagina krijg je antwoord op veelgestelde vragen i.v.m. het coronavirus. 

We houden je daarnaast op de hoogte via een nieuwsbrief en social media (Facebook, Twitter, Instagram). Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur dan een mail naar klantenservice@BplusC.nl of bel 0900 23 23 000. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 10.00-16.00 uur (gebruikelijke belkosten).

Algemeen

Kan ik BplusC bellen met vragen over de bibliotheek, mijn les of een evenement? 
Ja, dat kan. We zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur via 0900 23 23 000 (gebruikelijke belkosten) of per mail via klantenservice@BplusC.nl.

Vragen over Lessen & Cursussen

Worden alle lessen met ingang van september 2020 weer gegeven? 
Ja, het nieuwe lesseizoen bij BplusC gaat bijna beginnen en we zijn er trots op jullie een coronaproof programma Lessen & Cursussen aan te kunnen bieden. Dit lesprogramma is gebaseerd op alle kennis en ervaring die we de afgelopen maanden hebben opgedaan in het toepassen van de RIVM richtlijnen en het omgaan met de verschillende brancheprotocollen. We vragen jullie begrip voor de aanpassingen in ons programma en de gedragsregels waar we ook het komende seizoen jullie medewerking voor nodig hebben.  

Wanneer weet ik met zekerheid in welke vorm de les/cursus zal worden gegeven, bv online of ‘live’ op een BplusC leslocatie? 
Stand van zaken per 25 augustus 2020: De taallessen worden in lesseizoen 2020-2021 online gegeven, alle overige lessen vinden op de BplusC leslocaties plaats.  

Ik wil graag les volgen op een leslocatie en niet online. Loop ik risico als ik mij nu inschrijf voor een les/cursus/activiteit? 
Nee, je loopt geen enkel risico. Je kunt – in verband met corona – dit jaar tot 1 september 2020 kosteloos annuleren als je toch niet deel wilt nemen aan de les/cursus/activiteit waarvoor je hebt ingeschreven. 

Zijn de lessen en cursussen bij BplusC veilig te volgen? 
De lessen en cursussen, die op de BplusC locaties worden gegeven, zijn coronaproof. We baseren ons hierbij op de meest actuele richtlijnen en stand van zaken vanuit het RIVM en de adviezen van de brancheverenigingen en de veiligheidsregio. Indien nodig ten gevolge van (nieuwe) beperkende maatregelen en binnen redelijke grenzen zorgen we voor een kwalitatief goed, online alternatief. 

Heeft het voordeel om mij zo snel mogelijk in te schrijven voor een (vervolg)les of cursus?
Jazeker, je maakt dan kans op onze ‘Trouwe klantenkorting’. We verloten onder onze trouwe klanten, die zich opnieuw inschrijven voor een les of cursus, twintig keer € 50 korting op het cursustarief. Schrijf je snel in en win! Klik hier voor meer informatie. 

Ik weet nog niet zeker of ik mij in wil schrijven of voor welke les/cursus. Kan ik iets uitproberen?
Lijkt het je leuk om een instrument, band, ensemble, orkest of koor uit te proberen? Wil je een keer meedansen? Of ontdek je graag de kunstenaar in jou? Kom naar de proeflesweken van maandag 31 augustus t/m zaterdag 26 september. Je kunt dan gratis meedoen aan lessen en workshops. Een ideale manier om onze cursussen te ontdekken! Houd deze pagina in de gaten voor meer informatie.

Ik wil graag samen met anderen muziek maken. Kan dat bij BplusC?
Bij ons begint alles met samenspel. Binnen de lessen leer je samenwerken en samen iets creëeren, luisteren naar elkaar, je medespelers volgen. Kortom, je leert ontzettend veel van samen muziek maken en het is nog leuk(er) ook!

Om te laten merken hoe belangrijk wij samenspel vinden zijn de groepslessen muziek (lesvorm G en H) met ingang van lesseizoen 2020-2021 aanzienlijk in prijs verlaagd. Klik hier voor meer informatie of neem contact op met onze klantadviseurs via cursus@BplusC.nl.

Ik heb een coronavoucher. Waar kan ik die voor gebruiken?
Je kunt een keuze maken uit het complete les- en cursusaanbod van lesseizoen 2020-2021. Je vindt het complete aanbod op onze website. Als je advies of hulp nodig hebt bij je keuze zitten onze collega’s van maandag t/m vrijdag van 10.00 uur tot 17.00 uur voor je klaar aan de telefoon (0900 23 23 000). Je kunt je vraag ook per mail stellen via: cursus@BplusC.nl.

Kan ik een coronavoucher alleen voor mijzelf gebruiken?
De voucher is niet persoonlijk. Je mag de voucher zelf gebruiken, maar je mag er ook iemand anders blij mee maken en de voucher cadeau doen aan iemand die wel een opkikker kan gebruiken.

Vragen over de bibliotheek

1. Is de bibliotheek open?
Vanaf 31 augustus zijn alle bibliotheeklocaties weer op de reguliere openingstijden open.

Boekenafhaalservice en bezorgservice
De boekenafhaalservice is gestopt. De bezorgservice voor leden die echt het huis niet uit kunnen, gaat voorlopig door.

2. Mag ik ook met 2 of meer kinderen naar binnen?
Nee, een bezoek mag nog steeds met maximaal 2 personen (ouder + 1 kind t/m 12 jaar).

3. Kan ik ook studeren of de krant lezen?
Vanaf maandag 15 juni zijn de studie- en leesplekken en de publiekscomputers in de Nieuwstraat weer opengesteld. 

4. Hoe zit het met de boetes?
Vanaf 14 maart tot 1 juli werden er geen boetes gegeven. Oudere boetes bleven wel op de pas staan. Met ingang van 1 juli lenen we weer 'normaal' uit. Er wordt dan boete berekend bij te laat inleveren en er wordt niet meer automatisch verlengd.

5. Kan ik boeken inleveren?
Boeken kunnen ingeleverd worden bij alle bibliotheekvestigingen. 

6. Hoe kan ik e-books lenen?
Met je bibliotheekabonnement kun je gratis e-books lenen. Hiervoor moet je je eenmalig registreren bij de online bibliotheek. Bij het registreren kun je kiezen voor inloggen met pasnummer of e-mail. Het beste is inloggen met pasnummer. Onze pasnummers beginnen met 710. Je wachtwoord is je geboortedag en -maand, bijv. 1 januari wordt 0101).

7. Kan ik boeken verlengen?
Boeken kunnen 2 x verlengd worden. Met ingang van 1 juli wordt niet meer automatisch verlengd.

8. Hoe zit het met reserveren van boeken?
Materialen reserveren kan via onze app of aan de balie in een van onze bibliotheken. De kosten zijn € 1,00. Toptitel-boeken zijn niet te reserveren. 

9. Moet ik een boek inleveren dat is gereserveerd?
Boeken die gereserveerd zijn, kunnen niet worden verlengd en moeten worden ingeleverd.

10. Waarom is mijn pas geblokkeerd?
Stuur een mail naar klantenservice@BplusC.nl met daarin je naam, telefoonnummer, e-mailadres en pasnummer. We gaan kijken wat de oorzaak van de blokkade is en of we deze kunnen opheffen.