Uitvinding gezocht


Verander de wereld, begin bij jezelf! Onderzoek een probleem en ga met elkaar op zoek naar een creatieve oplossing.


Deze les begint met het oriënteren op verschillende bestaande, creatieve (en soms ook humoristische) uitvindingen. De kinderen bekijken filmpjes en gaan brainstormen over het begrip uitvinding. In kleine groepjes kiezen de kinderen een onderwerp (probleem). Ze delen hun ideeën, discussiëren hierover, denken na over een mogelijke oplossing en illustreren deze uitvinding vervolgens. Het onderwerp kan dicht bij huis of school liggen maar ook veel universeler zijn. Denk bij uitvindingen aan oplossingen voor luchtvervuiling, slimme vervoersmiddelen of hulpmiddelen voor in huis of bij een activiteit.

In Uitvinding gezocht gaan de kinderen niet alleen op zoek naar een uitvinding, maar onderzoeken ze ook de manieren waarop je daar kunt komen: het ontwerpproces staat centraal. De vakleerkracht begeleidt de gesprekken binnen de groepjes en reflecteert met de kinderen gaandeweg op de stappen die ze maken. Ze zet hen aan om creatief te denken, oplossingen uit te proberen (testen), beslissingen te nemen, naar een diepere laag van een mogelijke oplossing te zoeken, een plat ontwerp naar iets ruimtelijks te vertalen en vooral van niets iets te maken. De kinderen gaan tekenen, knippen, plakken, verbinden, verven, borduren, bouwen en meer. De uitvinding hoeft niet werkelijk te functioneren; suggereren dat iets beweegt kan ook volstaan. Wie weet wordt een idee tijdens het werken met materialen toch anders dan je vooraf dacht. De vakleerkracht geeft sturing aan het denk- en ontwerpproces en focust op dat wat lukt of kan met gegeven materialen. Na afloop van de les kan de groepsleerkracht nog een half uur verder werken om de ontwerpen af te ronden: verbindingen en constructie perfectioneren of kleur toevoegen bij werk dat af is.

Kinderen uit de bovenbouw hebben veel behoefte aan houvast en veiligheid in hun beeldende werk. Ze zijn kritisch en stellen hoge eisen aan hun beeldende werk. Ze kunnen snel ontmoedigd raken, omdat ze ontdekken dat ze vaak onvoldoende in staat zijn te visualiseren wat ze in gedachten hebben. Werken aan opdrachten met een communicatieve functie kan houvast bieden: de focus ligt op wat je wilt vertellen. Technisch constructieve opdrachten waarin zij hun technische vaardigheden en kennis van technische principes kunnen demonstreren, past ook goed bij deze leeftijd, evenals het steeds conceptuelere denkproces.

Maak het mee!

Schrijf je vandaag nog in voor de activiteit "{{ name }}"

Activiteitscode:{{code}}
Activiteitnaam:{{name}}
School:{{school}}
{{ errors.first('SignupClass') }}
Opmerking/periode
Activiteit kan plaatsvinden op
Voorkeur (indien van toepassing)
  •  
    {{ daypart }}
    Och Mid
  • {{ option.name }}
Om je aanvraag definitief te verzenden ga je naar je winkelmandje