Toneel in de klas | Rembrandt


Portretten van belangrijke mensen hebben alles in zich om saai te worden. Dat geldt niet voor De Nachtwacht en De Staalmeesters, twee beroemde schilderijen van Rembrandt van Rijn. Hij plaatste de afgebeelde schutters en keurmeesters niet stijf op een rijtje, maar in een levendige compositie.


De kinderen gaan in dit project met elkaar een nieuwe compositie bedenken, met de twee schilderijen van Rembrandt als inspiratie. Samen vormen ze een ‘tableau’. Om in de sfeer te komen, dragen ze een hoed, kraag of een voorwerp uit Rembrandts tijd. Onder leiding van de vakleerkracht onderzoeken ze wat een schilderij interessant maakt of juist saai. Hoe kun je een tafereel spannender maken? De kinderen ontdekken dat je kunt spelen met de ruimte, dat verschillende niveaus (vooraan, achteraan, zittend of staand) het beeld beïnvloeden. De vakleerkracht maakt een foto van de compositie om het ‘nieuwe schilderij’ later te kunnen bekijken. Als iedereen op zijn plek staat in het ‘tableau’, drukt de vakleerkracht op een denkbeeldige knop: een van de kinderen mag dan iets doen of zeggen.

Kinderen uit de bovenbouw zijn zich sterk bewust van het ‘doen alsof’ in toneellessen. Ze werken graag met onderwerpen waarin ze zichzelf kunnen spiegelen. Ze realiseren zich dat het perspectief van iemand uit het verleden wezenlijk kan verschillen van iemand  uit het heden.

Maak het mee!

Schrijf je vandaag nog in voor de activiteit "{{ name }}"

Activiteitscode:{{code}}
Activiteitnaam:{{name}}
School:{{school}}
{{ errors.first('SignupClass') }}
Opmerking/periode
Activiteit kan plaatsvinden op
Voorkeur (indien van toepassing)
  •  
    {{ daypart }}
    Och Mid
  • {{ option.name }}
Om je aanvraag definitief te verzenden ga je naar je winkelmandje