Stoute hond!


Stout of braaf zijn, dat is een keuze. Aan de hand van het prentenboek Stoute hond! denken de kinderen na over deze keuze. Wat zou jij doen? Welke emoties komen erbij kijken? Zou het ook anders kunnen aflopen?


In de toneelles beelden de kinderen op basis van hun eigen associaties en herinneringen stout en braaf gedrag uit in verschillende situaties. In de mediales gaan ze aan de slag met de structuur van het verhaal. In beide lessen onderzoeken ze spelenderwijs de volgorde van de gebeurtenissen en de mogelijkheden om de loop van het verhaal te veranderen. De vakleerkrachten gebruiken begrippen als voor, achter, begin, midden en einde om de beginnende geletterdheid te stimuleren.

De klas splitst zich in twee groepen: de eerste groep gaat eerst toneelspelen en de andere groep start met de mediales. Daarna wisselen de groepjes om, zodat iedereen én toneel heeft gespeeld én aan de slag is gegaan met denkvaardigheden.

Het onderwerp braaf of stout past binnen de belevingswereld van kleuters. Ze zijn gevoelig voor routines en ‘hoe dingen horen te gaan’. Spelen met deze vaste gedragingen zorgt voor spanning en humor. Het betrekken van geluiden, mimiek, gebaren en bewegingen bij het verbeelden en herstructureren van het verhaal helpt de kinderen bij het verwerken van informatie op een talig niveau. Het verhaal opdelen in fragmenten (logisch ordenen en patronen vinden), dit onder woorden kunnen brengen en conclusies trekken over de loop van het verhaal sluiten aan bij de competentie computational thinking (digitale geletterdheid).

Maak het mee!

Schrijf je vandaag nog in voor de activiteit "{{ name }}"

Activiteitscode:{{code}}
Activiteitnaam:{{name}}
School:{{school}}
{{ errors.first('SignupClass') }}
Opmerking/periode
Activiteit kan plaatsvinden op
Voorkeur (indien van toepassing)
  •  
    {{ daypart }}
    Och Mid
  • {{ option.name }}
Om je aanvraag definitief te verzenden ga je naar je winkelmandje