De baas van Nederland


Hoe fantastisch zou het zijn om voor één dag de baas van Nederland te zijn! In dit project mag het en zijn de kinderen om de beurt de regisseur: de anderen doen voor heel even precies wat jij wilt.


De kinderen spelen in verschillende toneeloefeningen een aantal situaties na, waarin mensen verschillende rollen hebben. Hoe gedraagt een koningin zich? Hoe reageert de lakei? Moet je altijd doen wat een buurjongen jou vraagt en luister je altijd naar de juf? De kinderen ervaren zo wat het verschil is tussen de baas zijn en de baas spelen, en het verschil tussen een hoge en een lage status. Ook komt er een leesconsulent in de klas, die de kinderen op interactieve wijze laat kennismaken met een ‘baas’ uit een prentenboek. De begrippen baas, gezagsdrager (koning, politieagent, arts, brandweerman, juf) en regels krijgen zo betekenis.

De klas splitst zich in twee groepen: de eerste groep gaat eerst toneelspelen en de andere groep duikt eerst in het prentenboek. Daarna wisselen de groepjes om, zodat iedereen én toneel heeft gespeeld én op talig niveau aan de slag is gegaan met het thema ‘baas’.

Op deze leeftijd kijken kinderen al iets verder dan de eigen directe omgeving. Ze worden zich bewust van het begrip land  (Nederland). In diverse situaties ervaren ze dat er regels zijn en gezagsdragers. Ook ervaren ze onderling dat iemand de baas kan spelen. In De baas van Nederland verkennen de kinderen hun leefwereld door middel van toneelspel. Ze zijn zich bewust van het verschil tussen toneelspelen en natuurlijk spel. Het verschil tussen spel en werkelijkheid moet nog wel steeds goed worden aangegeven.

Maak het mee!

Schrijf je vandaag nog in voor de activiteit "{{ name }}"

Activiteitscode:{{code}}
Activiteitnaam:{{name}}
School:{{school}}
{{ errors.first('SignupClass') }}
Opmerking/periode
Activiteit kan plaatsvinden op
Voorkeur (indien van toepassing)
  •  
    {{ daypart }}
    Och Mid
  • {{ option.name }}
Om je aanvraag definitief te verzenden ga je naar je winkelmandje