Zoals het klokje thuis tikt...

Discipline
Beeldende kunst
 
Taal en rekenen
 
Tijd
 
Kunst
Periode
Doelgroep
Groep 3 en 4
Pakketten
Kunst en cultuur op school
Thema's
Locatie
op school
 
Lessen/duur
Cultuur Basis 1 les van 1,5 uur. Cultuur Plus 1 les van 2 uur
 
Prijs
Zie Prijzen Kunst en cultuur op school
 
Docent
Tineke Jacobs
Lesmateriaal
 
Benodigdheden
o.a. kleding die vies mag worden/schorten, emmer water met doekje, digibord, werktafel (complete lijstje volgt)
 
Voorbereiding
tekening maken van klok van thuis, extra hulpouders regelen (1 op 10), tafels in groepjes zetten, tafels beschermen, Plus: klein materiaal verzamelen: gewichtje slinger klok (bijv. knikkers, ijzerwaren), doosjes kosteloos materiaal ca. 11 x 18 x 4 cm

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

Al jong leren kinderen dat er klokken in allerlei vormen en maten zijn, analoog en digitaal: in de woonkamer, op een kerk, in de klas, op een tablet, een polshorloge of wekker... Aan de hand van beeld- en geluidsmateriaal krijgen de kinderen een inkijkje in de geschiedenis en de vormgeving van de klok. Ze staan stil bij de functie, het uiterlijk, verschillende soorten en het geluid. Een groepsgesprek helpt de kinderen om vormgeving te verbinden met tijd en de gebeurtenissen van de dag. 

Vervolgens gaan ze een wijzerplaatklok maken die ze kunnen gebruiken bij het leren klokkijken. De kinderen tekenen hun zelfontworpen klok met Oost-Indische Inkt en een penseel op een lichtzakje. De vakleerkracht besteedt aandacht aan de coördinatie van het met penseel tekenen. Met een prikpen worden (decoratieve) gaatjes geprikt. De wijzers kunnen draaien, zodat de kinderen de klok ook kunnen gebruiken. Bij een verjaardag of speciale gebeurtenis op school kunnen de lichtzakjes bijvoorbeeld worden ‘aangestoken’, zodat er een prachtig schimmenspel ontstaat.

In het Plus-project maken de kinderen een driedimensionale koekoeksklok van een klein kartonnen doosje en diverse materialen zoals verf, schuimrubber, ijzerdraad en klei. De klok heeft een vogeltje, een slinger en draaiende wijzers.

In groep 3 en 4 neemt de belangstelling voor de realiteit toe en ontwikkelen kinderen vaker tekenschema’s om objecten weer te geven (huizen krijgen altijd een puntdak bijv.). De gerichte tekenopdracht van het Basis-project daagt hen uit om vaste tekenschema’s te doorbreken. Beeldbeschouwing vooraf helpt hen daarbij. Het Plus-project stimuleert de ruimtelijke beeldende ontwikkeling. Het doet een beroep op de toegenomen controle over hun fijne motoriek en hun grotere handvaardigheid. De opdracht sluit aan op de vaardigheid om planmatiger te werken, waardoor zij meer inzicht krijgen in de stappen die nodig zijn om ruimtelijke beelden te maken.