Stoute hond! (optie toneel)

Discipline
Toneel
 
Taal & Media
 
Taal en rekenen
 
Kunst
Periode
Doelgroep
Groep 1 en 2
Pakketten
Cultuur Pakket
 
Kunst en cultuur op school
Thema's
Locatie
op school
 
Lessen/duur
Cultuur Basis 1 les van 30 minuten per halve klas. Cultuur Plus 1 les van 45 minuten per halve klas
 
Prijs
Zie Prijzen Kunst en cultuur op school
 
Docent
Britt Fievez
Lesmateriaal
 
Benodigdheden
speellokaal/gymzaal

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

tout of braaf zijn, dat is een keuze. De kinderen denken op basis van het prentenboek Stoute hond! na over deze keuze. Wat zou jij doen? Welke emoties komen erbij kijken? Zou het ook anders kunnen aflopen?

Het onderwerp braaf of stout past binnen de belevingswereld van kleuters. Ze zijn gevoelig voor routines en ‘hoe dingen horen te gaan’. Spelen met deze vaste gedragingen zorgt voor spanning en humor. Het betrekken van geluiden, mimiek, gebaren 
en bewegingen bij het verbeelden van het verhaal helpt de kinderen bij het verwerken van informatie op een talig niveau. 

Op basis van hun eigen associaties en herinneringen beelden de kinderen stout en braaf gedrag uit in verschillende situaties. Bij het toneelspelen gebruikt de vakleerkracht begrippen als voor, achter, begin, midden en einde om de beginnende geletterdheid te stimuleren. Dit doet ze ook door woorden te plakken op kinderen of attributen tijdens het spel.

In het Plus-project werken de kinderen zelf een korte scène uit, onder leiding van de vakleerkracht. Deze scène laten ze aan elkaar zien. De kinderen reageren op elkaars spel.