Stoute hond! (optie beeldende kunst)

Discipline
Beeldende kunst
 
Taal & Media
 
Kunst
 
Taal en rekenen
Periode
Doelgroep
Groep 1 en 2
Pakketten
Cultuur Pakket
 
Kunst en cultuur op school
Thema's
Locatie
op school
 
Lessen/duur
Cultuur Basis 1 les van 1 uur. Cultuur Plus 1 les van 1,5 uur
 
Prijs
Zie Prijzen Kunst en cultuur op school
 
Docent
Margriet Blom
Lesmateriaal
 
Benodigdheden
veel verschillende kleuren plakkaatverf, lijm, kleding die vies mag worden/schorten, emmer water met doekje
 
Voorbereiding
tafels in groepjes zetten, tafels beschermen, 1 of 2 hulpouders/stagiaires organiseren

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

Stout of braaf zijn, dat is een keuze. De kinderen denken op basis van het prentenboek Stoute hond! na over deze keuze. Wat zou jij doen? Welke emoties komen erbij kijken? Zou het ook anders kunnen aflopen?

Het onderwerp braaf of stout past binnen de belevingswereld van kleuters. Ze zijn gevoelig voor routines en ‘hoe dingen horen te gaan’. Spelen met deze vaste gedragingen zorgt voor spanning en humor. Het betrekken van geluiden, mimiek, gebaren 
en bewegingen bij het verbeelden van het verhaal helpt de kinderen bij het verwerken van informatie op een talig niveau. 

Op basis van hun eigen associaties en herinneringen bij braaf of stout zijn, gaan de kinderen beeldend aan de slag. Ze koppelen kleuren aan emoties. Met verfrollers en karton maken ze een achtergrond waarbij de ene helft ‘braaf’ en de andere helft ‘stout’ voorstelt. Daarna plakken en stempelen ze afbeeldingen en woorden uit het verhaal op deze achtergrond. 

In het Plus-project vormen ze met letters de woorden ja en nee. Deze krijgen ook een plek op de achtergrond van het werk. De vakleerkracht prikkelt hiermee de beginnende geletterdheid.