Slapstick | Grappen zonder te praten

Discipline
Toneel
 
Tijd
 
Kunst
Periode
Doelgroep
Groep 3 en 4
Pakketten
Kunst en cultuur op school
Thema's
Locatie
op school
 
Lessen/duur
Cultuur Basis 1 les van 45 minuten per halve klas. Cultuur Plus 1 les van 45 minuten per halve klas en 1 eindpresentatie van 30 minuten met de hele klas
 
Prijs
Zie Prijzen Kunst en cultuur op school
 
Docent
Britt Fievez
Lesmateriaal
 
Benodigdheden
digibord, speelzaal/ gymzaal

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

Pas na 1927 werd het technisch mogelijk om een geluidsfilm te maken, met beeld en geluid. Hoe maak je het verhaal van een film 
duidelijk als er niet in gesproken wordt? Hoe speel je als acteur? Op basis van enkele filmpjes over de Dikke en de Dunne maken de kinderen (nader) kennis met het fenomeen stomme film en het genre slapstick. 

Zodra de kinderen in de gaten krijgen wat de kenmerken van dit 
genre toneelspel zijn, gaan ze grappige verhalen van vroeger vertalen naar een hedendaagse komische situatie. Inspiratie halen ze uit hun eigen leefwereld. De kinderen hebben meestal een sterke zelfverbeelding, die ze kunnen gebruiken om een eigen wereld of eigen verhalen te creëren. De nadruk ligt op fysiek theater, zonder tekst. Als je emoties, uitdrukkingen, han-delingen en bewegingen enorm uitvergroot, krijg je slapstick. Als je het goed doet, kun je van je stoel vallen van het lachen!

In het Plus-project komen alle kinderen aan het einde bij elkaar en presenteren ze in kleine groepjes wat ze hebben geoefend. 

Kinderen van deze leeftijd kunnen situaties uit de media vormgeven in toneelspel en een verband leggen tussen een personage en een verhaal. Ze leren daarbij onderscheid maken tussen iemand anders spelen en zichzelf. Door toneel te spelen leren ze over zichzelf, de ander en hun omgeving.