Op dans kun je rekenen

Discipline
Dans
 
Muziek
Periode
Doelgroep
Groep 7 en 8
Pakketten
Kunst en cultuur op school
Thema's
Locatie
op school
 
Lessen/duur
Cultuur Basis 1 les van 1,5 uur. Cultuur Plus 2 lessen van 1 uur
 
Prijs
Zie Prijzen Kunst en cultuur op school
 
Docent
Kirsten Mieog
Lesmateriaal
 
Benodigdheden
speellokaal/ gymzaal

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

Ga de uitdaging aan om al dansend rekenvraagstukken op te lossen. Bijvoorbeeld op het gebied van ruimte, lengte, oppervlakte, inhoud en temperatuur. Vergroot je ruimtelijk inzicht door middel van dansbewegingen in de ruimte. Maak kennis met het begrip beats per minute (bpm) en bereken het tempo van de muziek door middel van timen, delen en vermenigvuldigen. De kinderen ontdekken in dit project dat tempo veel invloed heeft op het karakter van een dans.

In het Plus-project duiken de kinderen dieper in het begrip beats per minute. Ze schatten de snelheid van hun dans en passen rekenstrategieën toe om de werkelijke snelheid te achterhalen. 

Kinderen in groep 7 en 8 kunnen onzeker worden over hun lichaam en geremd zijn in het zich uiten door middel van dans. Dans gekoppeld aan uitdagende rekenopdrachten biedt een veilige context en structuur. De fysieke uitdaging ondersteunt tevens de rekenvaardigheid, die normaal gesproken vooral cognitief benaderd wordt. Bij sommige kinderen gaat rekenen hen op deze manier zelfs gemakkelijker af.