Hollandse meesters | Op reis met Van Gogh

Discipline
Beeldende kunst
 
Kunst
 
Tijd
 
Ik en de wereld
Periode
Doelgroep
Groep 5 en 6
Pakketten
Kunst en cultuur op school
Thema's
Locatie
op school
 
Lessen/duur
Cultuur Basis 1 les van 1,5 uur, Cultuur Plus 1 les van 2 uur
 
Prijs
Zie Prijzen Kunst en cultuur op school
 
Docent
Brigitte van Ark
Lesmateriaal
lesbrief
 
Benodigdheden
plakkaatverf (wit, zwart, blauw, geel en rood), 1 kwast per kind, 1 waterbakje per groepje, 1 palet (eierdoos of plastic bordje) per duo, kleding die vies mag worden/schorten
 
Voorbereiding
tafels in groepjes afdekken met kranten

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

Wist je dat een schilderij van Vincent van Gogh evenveel kost als een vliegtuig? 

Aan de hand van de schilderijen van deze wereldberoemde Nederlandse schilder gaan de kinderen op reis van Nederland naar Frankrijk. Ze ontdekken hoe Van Gogh zich als schilder ontwikkelde door de jaren heen: van de donkere Nederlandse huiskamer met de aardappeleters naar de arbeiders op de zonnige Franse korenvelden. Hoe verbeeldde hij het leven in die tijd? Wat maakt zijn schilderijen uniek? Welke kleuren gebruikte hij? Op basis van foto’s die gelijkenissen vertonen met de schilderijen van Van Gogh staat de vakleerkracht stil bij het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding, wat vooral zichtbaar is in de schilderstijl en kleurkeuze van Van Gogh.

Met een foto uit hun eigen omgeving gaan de kinderen vervolgens zelf aan de slag met het schilderen van een molen, kerkje, brug, zonnebloemen, sterrenhemel of landschap met arbeiders, geïnspireerd op de stijl van Van Gogh. Wat voor kleuren kiezen ze? Licht of donker? Welke schildertechniek? 

In het Plus-project gaan de kinderen de foto in zowel een donkere als een lichte variant uitwerken. De vakleerkracht besteedt aandacht aan het contrast tussen een lichte en een donkere verbeelding van hetzelfde onderwerp.

Kinderen uit groep 5 en 6 gaan steeds bewuster materialen, technieken en beeldaspecten hanteren. Ze ontdekken dat schilderen een andere werkwijze vraagt dan tekenen en dat ze in een schilderij vormen kunnen opbouwen uit kleurvlekken. Beeldbeschouwingsactiviteiten met aandacht voor de rol van beeldaspecten en de mogelijkheden van materialen en technieken kan hen erg stimuleren bij hun eigen werk.