Hollandse meesters | De natuur van Mondriaan

Discipline
Beeldende kunst
 
Taal & Media
Periode
Doelgroep
Groep 7 en 8
Pakketten
Kunst en cultuur op school
Thema's
Locatie
op school
 
Lessen/duur
Cultuur Basis 1 les van 1,5 uur, Cultuur Plus 1 les van 1,5 uur en 1 les van 30 minuten
 
Prijs
Zie Prijzen Kunst en cultuur op school
 
Docent
Sietske van Veen (beeldende kunst) en Nelleke van den Bogaard (taal & media)
Lesmateriaal
Lesbrief
 
Benodigdheden
digibord of computer met beamer
 
Voorbereiding
introductiefilmpje bekijken

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

De Stijl bestaat dit jaar 100 jaar. Wist je dat deze kunststroming in Leiden is ontstaan? Leer alles over de beroemdste en bekendste Stijlkunstenaar, Piet Mondriaan. Hoe ging hij te werk? Maakte hij altijd alleen maar vlakjes en strepen? 

Geïnspireerd door het werk(proces) van Mondriaan gaan de kinderen in De natuur van Mondriaan hun eigen ‘geabstraheerde’ natuur maken. De vakleerkracht ondersteunt hen bij het creatieve proces dat ze doorlopen. 

In het Plus-project gaan de kinderen na de beeldende kunstles hun eigen toekomstverwachtingen en -wensen vormgeven. Dit doen ze op basis van een boek met een verhaal over de toekomst. 

Kinderen met aanleg voor tekenen maken graag gedetailleerde tekeningen naar de directe waarneming. Kinderen met minder aanleg zoeken soms veiligheid in abstracte vormen met kleurvlakken. De opdracht die ze in deze les krijgen is een goede balans tussen beide. Terwijl kinderen uit groep 7 en 8 zich steeds beperkter voelen in hun verbeelding en geremder om zich te uiten, geeft de opdracht houvast en veiligheid. 

Tegelijkertijd krijgen kinderen van deze leeftijd steeds meer oog voor de samenhang tussen beeldaspecten, materialen en technieken die gebruikt zijn in een werk en de zeggingskracht ervan. Het zichtbaar maken van deze samenhang staat centraal in de opdracht die ze krijgen.