Een vak apart | toneel versus dans

Discipline
Toneel
 
Dans
 
Kunst
Periode
Doelgroep
Groep 5 en 6
 
Groep 7 en 8
Pakketten
Kunst en cultuur op school
Thema's
Locatie
op school
 
Lessen/duur
Cultuur Basis 1 les van 1,5 uur, Cultuur Plus 1 les van 2 uur
 
Prijs
Zie Prijzen Kunst en cultuur op school
 
Docent
Roosmarijn van Lint (toneel) en Javed Scannell (dans)
Lesmateriaal
 
Benodigdheden
speellokaal/ gymzaal van minimaal 8 x 8 m en leeggeruimd (klas)lokaal
 
Voorbereiding
inschrijven per 2 klassen, bepalen welke klas toneel en welke dans doet of kinderen (gemengd) indelen in toneel- of dansgroep

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

Op een dag komt er een nieuwe buurman in de straat wonen. Hij komt uit een ver land. Zijn argwanende buurvrouw gluurt door het raam. Wat doet hij raar! Hij springt, huppelt en draait. “Buurman!”, roept buurvrouw. Buurman rolt en hopt naar buurvrouw en maakt een sierlijke buiging. Buurvrouw ergert zich. Waarom praat hij niet zoals normale buurmannen? Buurvrouw wil niets met hem te maken hebben! 

Een vak apart gaat over de manier waarop mensen met elkaar kunnen (mis)communiceren. In deze minivoorstelling zoeken een danser en een actrice elk vanuit hun eigen idioom contact met elkaar. Ze begrijpen elkaar niet, maar zij zou juist zijn heimwee weg kunnen nemen en hij haar eenzaamheid. Vinden ze een manier om de kloof tussen hen te overbruggen?

Na de minivoorstelling krijgt de ene helft een dansles en de andere toneelles rond het thema communicatie. De kinderen ervaren niet alleen hoe het is om toneel te spelen of te dansen, maar ook hoe het is om acteur of danser (van beroep) te zijn.
Het Plus-project wordt afgesloten met een presentatie van de twee groepen. Hierbij gaan de dansers en acteurs samenwerken. 

Kinderen in deze leeftijdsfase worden steeds conceptueler in hun denken. Zo denken ze steeds meer na over sociale normen en rollen – en welk gedrag bij welke rol hoort. Dit komt terug in de mini-voorstelling waarbij de danser en acteur duidelijk van elkaar verschillen. In de voorstelling maken de kinderen kennis met twee verschillende kunstvormen, in de workshop ontdekken ze bovendien dat de acteur en danser ‘gewoon’ mensen zijn met een specifiek beroep: iets wat ze later dus ook zelf kunnen worden.