De Notenkraker

Discipline
Muziek
 
Dans
 
Kunst
Periode
alleen op vrijdagmiddag (muziekles)
Doelgroep
Groep 3 en 4
Pakketten
Kunst en cultuur op school
Thema's
Locatie
op school
 
Lessen/duur
Cultuur Basis 1 les van 1,5 uur. Cultuur Plus 2 lessen van 1 uur
 
Prijs
Zie Prijzen Kunst en cultuur op school
 
Docent
Benjamin Boers (muziek). Plus: Francine van der Kamp (dans)
Lesmateriaal
 
Benodigdheden
digibord, Plus: speellokaal/gymzaal

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

Aan de hand van het muzikale sprookje De Notenkraker van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski ervaren de kinderen dat muziek en dans een verhaal kunnen uitdrukken. Ze bekijken twee filmfragmenten van de Russische dans uit het stuk en spelen een meespeel-partituur op eenvoudige instrumenten (schudeitjes, samba-ballen, claves, beatrings). Daarna gaan ze bewegen op de muziek en meezingen. De kinderen maken ook een tekening, terwijl ze naar de muziek luisteren. Welke sfeer of gevoel roept de muziek op? Welke kleuren of vormen passen daar goed bij?

In het Plus-project krijgen de kinderen ook een dansles met korte improvisatieopdrachten, een opdracht waarbij ze moeten samenwerken en een individuele opdracht. Tot slot studeren ze een choreografie in op de muziek van De Notenkraker.

Kinderen van deze leeftijd krijgen een bredere blik op de wereld. Ze leren dat kunstenaars verhalen, dans en muziek maken en dat zij dat zelf ook kunnen. Ze worden zich bewust van de emoties of ideeën die dans en muziek kunnen uitdrukken.