Cursus | Een pop als gangmaker in de klas

Discipline
Toneel
Periode
data en dag(deel) in overleg, gaat van start bij voldoende deelnemers
Doelgroep
Leerkrachten, pedagogisch medewerkers, docenten, directies
Pakketten
Werken aan kwaliteit - scholing en ondersteuning
 
Kunst en cultuur op school
Thema's
Locatie
op school of locatie van BplusC
 
Lessen/duur
4 lessen van 75 minuten
 
Prijs
€100 p.p.
 
Docent
Lisette van Gemert
Lesmateriaal

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

Cursus | Een pop als gangmaker in de klas

Een pop is in staat om op een speciale manier contact met jonge kinderen te maken. Soms durven kinderen heel open hun gedachten met een pop te delen, terwijl je die als leerkracht normaal gesproken veel moeilijker boven water krijgt. 

Ontdek hoe leuk en effectief het is om poppenspel te gebruiken in de klas. In de cursus Een pop als gangmaker in de klas leer je de basistechnieken van poppenspel onder de knie te krijgen, maar ook hoe je poppenspel kunt inzetten als middel in de dagelijkse lessen of sociale context van de klas.

Met een pop kun je als leerkracht goed emoties en sociale situaties bespreekbaar maken bij kleuters. De pop helpt hen bovendien om sociale vaardigheden spelenderwijs te oefenen. Bij wat oudere kinderen kan een pop de clown van de klas zijn. Degene die bijvoorbeeld na een serieuze taal of rekenopdracht, zorgt voor grapjes of verhalen. Met een pop creëer je een moment om, tussen de opdrachten door, even te ontladen.  Maar hij kan juist ook voor een vrolijke noot zorgen bij serieuze lessen. 

In deze cursus leer je hoe je een pop in kunt zetten als gangmaker in de klas. In de eerste lessen staan de basistechnieken centraal. Hoe kun je de pop zo bewegen dat de kinderen naar de pop gaan kijken in plaats van naar jou? En hoe kun je de pop een stem en karakter geven? Daarna gaan we aan de slag met poppenspel als middel. Op wat voor manieren kun je de pop inzetten in je klas? De poppenspeler draagt ideeën aan en stimuleert je om je eigen ideeën uit te werken en vorm te geven. Zo sta je straks niet de hele dag alleen voor de klas, maar kun je de hulp inschakelen van een  pop. Zo ontstaat er een extra dynamiek.