BplusCetera februari 2018

ICT-tip

Wachtwoordenbeheer

Veel van de telefoontjes die we krijgen, gaan over inlogproblemen. Mensen vergeten hun inlog, hun wachtwoord, of allebei. Ze krijgen bij het inloggen een foutmelding, maar het systeem vertelt hun nooit of hun login fout is of hun wachtwoord.

Bij de ICT-afdeling hebben we ontzettend veel logins en wachtwoorden voor allerlei soorten apparaten, externe diensten, programma’s, accounts enzovoort. Om deze lawine aan zogenaamde credentials te overleven,  gebruiken wij een password manager.

Een password manager is een vrij simpele applicatie waarin je al jouw logins en wachtwoorden bijhoudt. Hier een greep uit mijn persoonlijke wachtwoordmanager:

Zelf gebruik ik www.lastpass.com, maar je kan altijd op Google zoeken naar password manager en iets anders gebruiken. Het aardige van LastPass is dat het formulieren op het internet automatisch voor je kan invullen als je gebruikt maakt van hun software.

Naast dat dit handig is voor jezelf, kun je ook ervoor kiezen een account te maken voor jouw afdeling. Logins die voor iedereen relevant zijn, kun je dan terugvinden op één centrale plek. Dat werkt een stuk beter dan graven in de mail of op de i-schijf. Let wel: als je een Amerikaanse dienst zoals LastPass gebruikt de Amerikaanse overheid in principe inzage kan krijgen in onze informatie. Voor werklogins zou ik aanraden een Nederlandse wachtwoordmanager te gebruiken zoals www.vaulteq.com

Het is één keer een werkje om alles erin te zetten, maar de tijd die het je in de toekomst bespaart, is enorm. En je hoeft dan nog slechts één wachtwoord te onthouden: die van jouw wachtwoordmanager!

 

Pepijn Uitterhoeve