Zelfcompassie meditatie cursus

Locatie
Oude Vest
Startdatum
29 maart 2018
Dag
Donderdag
Tijd
19:30 tot 21:30
Einddatum
17 mei 2018
Aantal lessen
6
Prijs excl. btw
€ 92,56
Prijs incl. btw
€ 112
Code
110.503.105
Instroom
U kunt nog boeken.

U dient eerst in te loggen voordat u items kunt bewaren.

Zelfcompassie meditatie cursus

Onze docenten

  • Gertrude

    Krayenbosch, Gertrude

    Gertrude Krayenbosch is een bevlogen docent met ruime ervaring met lesgeven, ze weet veel van keramiek en geeft jou de nodige technieken aan om jouw keramische ideeën vorm te geven. Handvormen methode en decoratie technieken met engobe (kleisilb met kleurpigmenten) zijn verrijkende mogelijkheden om je te laten verrassen door de wereld van keramiek. Tevens kwam Gertrude 27 jaar geleden in aanraking met het Boeddhisme. Ze raakte bevriend met en geïnspireerd door Khanti Nouwen, één van de eerste docenten gespecialiseerd op het gebied van compassie en zelfcompassie. Na het overlijden van Khanti heeft Gertrude heeft ze zich verder verdiept in de aspecten van compassie en is zij een gecertificeerd begeleidster van de compassie training; (MBCL) opgezet door Erik van den Brink en Frits Koster.

Stel een vraag over deze cursus

Bij BplusC volgt u de beste les en cursus Zelfcompassie meditatie cursus.

In deze meditatie cursus staat zelfcompassie centraal. Zelf-compassie betekent dat je vriendelijk en begripvol bent naar jezelf zoals je bijvoorbeeld ook zou zijn naar een goede vriend of vriendin. Bij deze zelfcompassie bijeenkomsten wordt als basis de mindfulness training uit de boeddhistische vipassana of inzicht meditatie gebruikt om het proces goed te laten verlopen. Het is handig wanneer je mindfulness training hebt gevolgd, maar zeker geen vereiste. Je hoeft geen meditatie ervaring te hebben om aan deze cursus deel te kunnen nemen.

 

Hoewel we bij compassie meestal eerst denken dat dit mededogen naar anderen betreft kan compassie ook naar onszelf toe ontwikkeld worden.

 

Door met aandacht (mindfulness) naar onze eigen gevoelens en emoties te kijken zonder ze te onderdrukken of te veroordelen, je er niet door te laten opslokken maar deze met een open en vriendelijke houding te benaderen (zelfcompassie), kun je naast een betere relatie met jezelf ook een betere relatie met je omgeving of naasten opbouwen.

 

Zelfcompassie blijkt bevorderlijk te zijn voor ons psychisch en lichamelijk welzijn en voor ons sociale functioneren.

 

Een gestaag groeiende hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het beoefenen van zelfcompassie samengaat met:

- een grotere vaardigheid om met moeilijkheden om te kunnen gaan

- een verzachtende invloed op de impact van negatieve gebeurtenissen

- het meer nemen van persoonlijke initiatieven

- het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen acties (ook wanneer die ongunstig uitpakken)

- minder angst om fouten te maken en minder angst voor afwijzing

- meer zelfrespect, sympathie en begrip voor eigen tekortkomingen

- een betere zelfzorg en een gezonder eetgedrag

- meer emotionele intelligentie en een effectievere emotieregulatie, door emoties met   vriendelijkheid in plaats van met vijandigheid te benaderen

- meer positieve emoties, inzicht, levensgeluk en optimisme

- meer sociale verbondenheid

- gezonder functioneren van onze hersenen en neurobiologische systemen

 

Tijdens 6 bijeenkomsten maak je kennis met de genezende kracht van zelfcompassie. Zelfcompassie geeft ons de mogelijkheid om op een verstandige, onzelfzuchtige manier om te gaan met onszelf en met anderen. We wisselen tijdens de avond zit-, loop- en ligmeditatie met elkaar af en er is ruimte om je ervaringen te delen in de groep.

 

De beoefening helpt ons bij het vinden van innerlijke vrede, geluk en evenwicht.