Lifestyle



Onder de noemer Lichaam en Geest bied BplusC verschillende cursussen aan met betrekking tot ontspanning, beweging en meditatie.

Een greep uit ons aanbod

Lifestyle

Zelfcompassie
Kennis maken met zelfcompassie staat in deze meditatie workshop centraal. Je leert om jezelf niet steeds met zelfkritiek te benaderen maar vriendelijk en begripvol naar jezelf te kijken. Daarnaast is het ook de (h)erkenning dat onrust en onvolkomenheden deel uitmaken van de menselijke ervaring: Het overkomt niet jou alleen. Tijdens een korte, geleide meditatie kun je leren je gevoelens en gedachten met mildheid en helderheid te bekijken. Door meer oefening krijg je inzicht in jezelf en leidt het je naar een gelukkiger leven.

Hatha yoga
Je leert de oefeningen van Hatha yoga: strekoefeningen voor de pezen en spieren, oefeningen voor het losmaken van gewrichten, en oefeningen gericht op een goede ademhaling en een verhoogde concentratie. Oefeningen uitvoeren zonder prestatie, dwang of competitie waardoor energiebanen worden geactiveerd. Door het gebruik van de adem wordt je energie gelijkmatig over het lichaam verdeeld. Je lichaam ontspant en je geest wordt rustiger.

Do-In-yoga
Do-In yoga bevordert soepelheid, uithoudingsvermogen en kracht. Net als de bloedvaten en het lymfestelsel lopen er meridianen door je lichaam. Zij zorgen ervoor dat de Ki (levensenergie) vervoert wordt. Blokkades in de Ki kunnen allerlei lichamelijk, geestelijke en emotionele ongemakken veroorzaken. Met meditatie en oefeningen uit de Indiase yoga, Martial Arts, T’ai Chi en Zenshiatsu zal de Ki gaan stromen en ervoor zorgen dat ongemakken en spanningen verlicht worden.

Tai chi
De oude Chinezen wisten al dat beweging goed is voor de mens, zowel fysiek als innerlijk. Tai chi/chi kung is een eeuwenoude Chinese bewegingsleer. Het bestaat uit milde en eenvoudige lichamelijke oefeningen met een intensieve werking waar je rustig en helder van wordt. Het werkt energieopwekkend en het zet je in je kracht. Geschikt voor iedereen.

Meditatie
Bij inzicht- of Vipassanameditatie staat het ontwikkelen van opmerkzaamheid, (mindfulness), mildheid en open aandacht centraal. Je leert op een vriendelijke manier waarnemen wat zich in je afspeelt, zonder te oordelen of te analyseren. Door bewust te worden van gewoontes en patronen kan er ruimte ontstaan in jezelf. Daarnaast oefenen we ook de Metta of 'liefdevolle vriendelijkheid' meditatie. Deze meditatie richt zich op het 'goede' in de mens en opent je hart. Het helpt je liefdevoller en milder met jezelf en met anderen om te gaan.

Alexandertechniek
Wilt u gemakkelijker en lichter bewegen? Meer vitaliteit? Meer rust en stabiliteit? Ervaar hoe Alexandertechniek u kan helpen bij: sporten, musiceren, spreken en zingen, rug- en nekklachten; RSI en burn-out, computerwerk en houding en uitstraling. De Alexandertechniek is een eenvoudige en praktische methode om een grotere vrijheid van bewegen en denken in uw dagelijkse activiteiten te ontwikkelen. Veel musici hebben baat bij de Alexandertechniek maar de techniek is ook voor niet-musici zeer effectief. (zoek binnen cursussen muziek)

Meer informatie over...