Centrum voor Amateurkunst

Communicatieplan

1. Bepaal de boodschap die je wilt overbrengen en bedenk wat de doelgroep voor informatie nodig heeft: activiteit, datum, tijd, plaats en evt. toegangsprijs.

2. Bepaal de communicatiekanalen die je wilt inzetten. Bedenk welke middelen je het best kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken, zoals: affiches, flyers, aankondiging op je eigen website, e-mail met aankondiging naar kennissen, familie, vrienden (soort nieuwsbrief), mond-op-mond-reclame, persbericht naar kranten, tijdschriften, radio/ tv, anderssoortige aankondiging, zoals een ludieke actie of voorproefje op een ander moment om de aandacht te trekken.

3. Zet de vijf w's (wie-wat-waar-waarom-wanneer) eerst op papier. Aanvullen met evt. toegangsprijs, korting enz.
Indien je een tekst schrijft is het belangrijk het evenement actief aan te kondigen. Vermijd woorden als: 'zullen' en 'worden' en wees zo concreet mogelijk: wat kan het publiek verwachten? Bijv. 'Op woensdag 5 maart treedt de band xyz op tijdens het koninginnefeest op het Abc-lyceum'.

4. Indien je een affiche maakt, zorg dat de belangrijkste informatie (de 5 w's) duidelijk (en van veraf) te lezen is. Less is more

5. Indien je een persbericht naar de pers (kranten, radio/tv-zenders) verstuurt, let dan op de uiterlijke aanleverdatum. Download hier de perslijst