Programmeren in de klas | Verhalen bedenken met Cubetto


Verhalen bedenken is leuk, maar verhalen bedenken met robot Cubetto is nog leuker! Help robot Cubetto op weg door jouw zelf verzonnen verhaal.


De kinderen starten met de begrippen reeksen en commando’s. Hoe kan je met jouw commando de hele klas in beweging zetten? Wat gebeurt er als je meerdere commando’s na elkaar geeft? Doet iedereen hetzelfde? Voeren ze jouw commando eigenlijk wel goed uit? Met elkaar een ‘line-dance’ bedenken is eigenlijk ook al een vorm van programmeren. Vervolgens laten de kinderen Cubetto door een fantasievol landschap van het ene plaatje naar het andere plaatje rijden. Welke weg kun je nemen? Welke blokjes (commando’s) passen daarbij? Hoe ziet de route eruit? Dat onderzoeken de kinderen zelf in kleine groepjes. De vakleerkracht en groepsleerkracht begeleiden hen hierbij. Ter afsluiting bedenken de kinderen in groepjes een verhaal. Ze brengen oorzaak en gevolg onder woorden en zetten het bedachte verhaal om in een script. Ze moeten flink samenwerken om van alle ideeën tot een zelfgemaakt filmpje te komen. Hiervoor zijn niet alleen programmeurs nodig, maar ook een regisseur, een verteller, een cameraman... En wie is er verantwoordelijk voor de ‘special effects’?

Kinderen uit groep 3 en 4 krijgen meer oog voor verbanden en bekijken niet meer alle elementen afzonderlijk. De vriendelijke houten robot Cubetto is geschikt om hen spelenderwijs te laten kennismaken met de beginselen van programmeren en maakt programmeren tastbaar. Ze ontdekken dat veel apparaten en speelgoed een soort computers zijn en er verschillende manieren bestaan om die te bedienen. Door hun sterke zelfverbeelding kunnen ze hier perfect eigen verhalen mee creëren. Ze zijn vaak reflectiever ten aanzien van hun eigen gedrag en minder impulsief dan jongere kinderen waardoor ze samen aan een opdracht kunnen (leren) werken. Kinderen uit groep 5 en 6 kunnen bewuster materialen en technieken hanteren en worden daarom uitgedaagd om de programmeertaal verder te doorgronden en moeilijkere reeksen te bedenken. Ze zijn beter in staat om verschillende vaardigheden met elkaar in verband te brengen, waardoor ze het verhaal gerichter in beeld zullen brengen dan jongere kinderen: met een duidelijker en boeiender resultaat.

 

Filmtip bij deze les!
gegeven door Filmhub Zuid-Holland in samenwerking met Cinekid

Nachtwandeling
De wereld dreigt te overstromen en wie zich niet op de Ark van Noach bevindt, zal omkomen. Er zijn alleen maar hutten voor bepaalde dieren die een gelijksoortige partner hebben, en de regels aan boord zijn heel strikt. De neushoorns bepalen wie er wel en niet mee mag reizen. Wat betekent dit voor twee verstekelingen, een schele kameleon en een sjofele kiwi? Lengte: 12 minuten

Bekijk Nachtwandeling via Vimeo

Download hier aanvullend lesmateriaal
- Nachtwandeling

Maak het mee!

Schrijf je vandaag nog in voor de activiteit "{{ name }}"

Activiteitscode:{{code}}
Activiteitnaam:{{name}}
School:{{school}}
{{ errors.first('SignupClass') }}
Opmerking/periode
Activiteit kan plaatsvinden op
  •  
    {{ daypart }}
    Och Mid
  • {{ option.name }}
Om je aanvraag definitief te verzenden ga je naar je winkelmandje