Er zijn geen resultaten gevonden die voldoen aan uw zoekopdracht. Probeer het a.u.b. opnieuw.
Wie echt wil weten hoe muziek werkt, hoe een orkest in elkaar steekt en hoe een muziekstuk tot stand komt, kan het beste zelf muziek maken. En dat hoeft zeker niet hoogdravend of moeilijk te zijn!
De pBone maakt zelf muziek maken echt toegankelijk. De kinderen gaan onder leiding van een inspirerende en enthousiaste trombonedocent de mogelijkheden van het instrument verkennen. Een pBone is een trombone die gemaakt is van kunststof (p=plastic) en is beschikbaar in allerlei kleuren. Een bezoek van deze vakleerkracht gaat dus zeker niet onopgemerkt voorbij.
De kinderen leren de pBone bespelen door af te kijken en na te spelen (auditieve en visuele imitatie). Ze ontdekken dat je al heel snel in staat bent om met een track mee te spelen en echt muziek te maken in een groep. De vakleerkracht kiest muziek uit die de kinderen kennen. Ze ontwikkelen spelenderwijs gevoel voor ritme en samenspel. Verdeeld in halve klassen werken de kinderen toe naar een korte presentatie. Door samen te spelen, ondervinden ze dat je alleen met een collectieve inspanning een leuk resultaat kunt behalen. De ingestudeerde liedjes leren ze met overtuiging aan elkaar presenteren in een gezamenlijke afsluiting.
Tip: vraag dit project aan voor de Nationale Kindermuziekweek. In 2022 is de Kindermuziekweek van 1 t/m 10 april.
Kinderen uit groep 5 en 6 werken vaak met grote vreugde aan iets met een gezamenlijk resultaat. Ze beginnen het ook steeds belangrijker te vinden of iets klinkt zoals de muziek om hen heen. Bij kinderen uit groep 7 en 8 speelt de eigen muziekcultuur nog een grotere rol, zowel in het dagelijks leven als in een muziekles. Ook worden zij zich steeds meer bewust van wat anderen van hen vinden; het muziek maken in groepsvorm in dit project zorgt voor veiligheid en verbinding.