Er zijn geen resultaten gevonden die voldoen aan uw zoekopdracht. Probeer het a.u.b. opnieuw.
Overal om je heen zie je letters en woorden, niet alleen op school. Welke letters en woorden heb je al geleerd? Welke zie je om je heen? Hoe ziet een letter eruit? En hoe klinken ze?
De kinderen duiken in de vorm en klank van letters, zowel in dans als met muziek. Sommige letters klinken bijvoorbeeld hard, andere zacht. Er zijn korte en lange klanken, snelle en langzame. Sommige letters zijn sierlijk, andere rechttoe rechtaan. Hoe kun je daar een beweging van maken? Of een muziekstuk?
De kinderen gaan in de dansles met hun ogen dicht in de lucht schrijven, met arm en vinger, met been en voet. Hoe beweegt de letter K? Dat voelt alsof je een robot bent! En de S? Als een slang! In de muziekles stappen ze over op muziek maken met letters. Letterklanken vormen samen een spannend muziekstuk dat ze met elkaar kunnen laten horen. Deze klanken komen terug in een liedje dat ze leren zingen. Het liedje nodigt de kinderen uit om ook zelf een klankverhaal te maken.
Kinderen van deze leeftijd zijn op school voornamelijk bezig met leren lezen, schrijven en rekenen. Dit gebeurt vaak vooral cognitief (verbaal-linguïstisch). Met dit project worden kinderen op een andere (lichamelijk-kinesthetische) manier aangesproken. Op een fysieke manier leren lezen en schrijven ondersteunt het leerproces. Kinderen activeren om woorden en letters om hen heen te herkennen ook. Bovendien ontdekken ze dat niet alleen taal een middel is om te communiceren, maar dans en muziek ook!