ICT-tip

Teams chat

ICT tip Maart 2022 – Teams chat

Deze tip schrijf ik uit persoonlijke overwegingen. Het wil regelmatig voorkomen dat ik word gebeld terwijl ik in een bespreking zit. Ik vind het dan altijd heel lullig dat ik mensen moet wegdrukken en vaak vergeet ik achteraf voicemails af te luisteren (omdat ik überhaupt weinig doe met mijn telefoon).

Ik snap dat een mail tikken naar ict@bplusc.nl een drempel kan zijn, en ook het gevoel kan geven dat – omdat het een mail is – er niet snel iets mee zal gebeuren.

Daarom wil ik iedereen aanraden om gebruik te maken van Teams chat, al is het maar om snel beschikbaarheid te controleren. Zie bijvoorbeeld:

Als je met je muis beweegt over de bolletjes kun je zien wat er aan de hand is. In het geval van Marie is ze op dit moment in een Teams gesprek, dus haar bellen heeft geen zin. Manouk is er wel, maar haar icoontje is niet volledig groen omdat ze een out-of-office reply heeft ingesteld. Hans is oranje omdat hij al acht uur inactief is. Enzovoort.

Verder kun je sneller geholpen worden als je een chatbericht stuurt. Afhankelijk van het overleg kan ik tussendoor een antwoord verschaffen, en als jouw euvel te moeilijk/arbeidsintensief is dan kan ik er in ieder geval mee aan de slag op het moment dat de vergadering klaar is.

Mijn BplusC telefoontoestel is doorgeschakeld naar mijn mobiel. Als ik gebeld word, krijg ik altijd mijn eigen BplusC telefoon in beeld, want dat nummer belt mijn mobiel. Ik heb dus geen nummerherkenning en kan ook niet terugbellen als ik de oproep mis. Ook in zo’n geval is het fijn om in Teams chat iets te kunnen zien van: ‘hoi pep, kun je contact opnemen’.

Ik zou iedereen, jong en oud, willen aansporen om meer gebruik te maken van de chat. Het kan soms effectiever zijn dan de telefoon – denk ook aan screenshots die je kan maken met het knipprogramma die onmiddellijk duidelijk maken wat er aan de hand is! De aanname is dat bellen altijd het snelst is, maar dat hoeft dus helemaal niet waar te zijn.