ICT-tip

Zet jouw dingen op OneDrive!

Zet jouw dingen op OneDrive

We weten inmiddels dat zaken die relevant zijn voor collega’s op SharePoint moeten, net zoals ze vroeger op de i-schijf moesten. Dit zijn dingen die je ook onderling afspreekt, en het is belangrijk in een teamverband dat iedereen weet wat waar staat.

Maar wat betreft de eigen bestanden is het het Wilde Westen. Iedereen doet maar wat. Niemand spreekt je er op aan, dus je doet gewoon wat je gewend bent. Het werkt toch?

Het doel van dit document is om je toch tot gedragsverandering aan te sporen. Het gebeurt me iets te vaak dat als ik tegen iemand zeg dat hun NUC of laptop opnieuw ingespoeld moet worden, men in paniek raakt: en mijn bestanden dan? Of dat men van werkplek verandert, “en al mijn bestanden zijn weg.”

Vandaar: gebruik OneDrive!

Je kunt hem gewoon vinden in je Windows Verkenner, via de ‘home’ link op je bureaublad, of als je hier klikt. Mijn dringend advies is om OneDrive vooral via de Verkenner te gebruiken. Ik zit bijna nooit in de websiteversie.

En als ie vraagt om een inlog is dat je BplusC emailadres met bijbehorend wachtwoord. Dit werkt overal (ook thuis!) Zet je eigen werkbestanden in een mappenstructuur naar wens. Leer jezelf af om (belangrijke) dingen op je bureaublad of in Mijn Documenten te zetten.

Naast het feit dat je eigen werkdingen nu altijd op één plek te vinden zijn, zijn ze ook veiliger: een computer kan stuk gaan, maar bestanden in de OneDrive Cloud zijn veilig gesteld. Ze zijn tot drie maanden na verwijdering nog terug te halen, en in geval van nood kan afdeling ICT ze terughalen van verder terug.

Eén handigheidje die ik zelf vaak gebruik: als je OneDrive ook op je telefoon of tablet configureert kun je foto’s die je maakt delen met OneDrive. Ik heb daar de map ‘1. Picdump’ voor gemaakt zodat ie altijd bovenaan staat. Zo kan ik elke foto die ik maak direct via mijn thuis- of werk-PC benaderen. Flinke verbetering ten opzichte van mijn vorige methode (foto’s naar mezelf mailen.)